Yamaha R7

 

Fra Bike nr 11-12/2001

Fra norske Bike har vi fått lov til å legge ut følgende artikkel "Byggherrene", side 66-71. På side 70 - "Mister Superbike. Oddgeir Havnen har vært en av Norges mest fremgangsrike roadracingførere de senere årene...".

Artikkelen omhandler prøvekjøring av Skandinavias raskeste Superbike-racere, hvorav Oddgeir sin Yamaha R7 er en racerne som er testet. Artikkelen er et særtrykk Bike nr 11-12/2001 etter avtale med redaktør Stein Rømmerud (Bike/MotoPress AS).

Artikkelen Superbiketest.pdf kan enten leses ved å klikke på linken (og din browser skal starte Adobe Reader), eller så kan du høyreklikke og lagre linken for å åpne den i Adobe Reader etter nedlasting.

 

Yamaha YZF R7 OW-02 Superbike

Her er litt info om min gamle trofaste Yamaha R7 Superbike som hjalp meg til NM og Nordiske titler.

Sykkelen var utstyrt med Yamaha's Factory kit, og alle skruer og mutrer som det var tillatt å skifte var byttet ut med titanium og aluminium for å få sykkelen ned på minimumsvekten i Superbike klassen (162 kg).
Alle deler som er unødvendige til racing var tatt av, og karosseriet var byttet ut med lettere deler i carbon fiber og glass fiber.

 

 

Info om Pro-Tuning Yamaha R7

Bygger:  Oddgeir Havnen og Havnen Pro-Tuning
Maks ytelse:  174 HK ved 15 000 rpm (målt til 154 HK på bakhjul)
Maks dreiemoment:   82 NM ved 11800 rpm
Toppfart:  Ca 300 km/t
Ramme:  Forsterket dobbelvegget Deltabox II ramme
Vekt:  162 kg uten bensintank (minimums vekt i Superbike klassen)
Akselavstand:   1400 mm, justerbar gaffelvinkel, ride height og pivot height gjør at akselavstanden kan varieres noe
Byggkostnad:   Ca 600 000 NOK

 

Motor

 Type:  Vannavkjølt firetakts rekkefirer. Doble overliggende kitkamaksler, drevet av kjede. Råder i titan.
 Ventilmekanisme:    DOHC, 5 ventiler pr. sylinder (ventiler av titan)
 Slagvolumt:  749 ccm
 Boring x slag:  72 x 46 mm
 Kompresjon:  14,0:1
 Forbrenning:  Programmerbart Keihin Twin Injection, 46 mm Injection åpninger
 Tenning:  Digital Mitsubishi
 Antall gir:  6 Trinns gir kasse, KLS Quick Shifter
 Clutch:  Suter Tørrclutch
 Eksosanlegg:  Akrapovic Evolution Titan 4-2-1 og 4-1 anlegg
 Datalogging:  2D datasystem med motor, støtdemperovervåkning og laptimer

 

Andre deler

 Forgaffel:  Öhlins FG 270 - 43 mm
 Bakdemper:  Öhlins Kitdemper
 Styredemper:  Öhlins justerbar
 Bremser foran:  Brembo Radial kalippere, skiver og pumper
 Bremser bak:  Brembo kalipper. Bakbremsen blir operert på styret av venstre tommel
 Felg/dekk front:  Smidd magnesium Marchesini og BBS 12/60 - 16,5" Michelin dekk
 Felg/dekk bak:  Støpt magnesium Marchesini og BBS 19/67 - 16,5" Michelin dekk